22 december 2012

Kløben - tyske juleboller



Mærkelig overskrift, I know, men det hedder de altså. Forleden skrev jeg, at jeg ikke er madblogger og aldrig bliver det, men derfor vil jeg da gerne dele en opskrift eller to, når der er noget, der virkeligt lykkes.

Kløben - tyske juleboller, ca. 12 stk.

75 g smør
¼ liter mælk
25 g gær
1 æg
4½ spsk sukker
½ tsk groft salt
400 g hvedemel (ca. 6¾ dl)
25 g grofthakkede cocktailbær
50 g lyse rosiner
50 g finthakket pomeransskal
50 g finthakket tørret ananas
2 tsk fintrevet appelsinskal


Smørret smeltes og bland mælken heri. Hæld det i en skål og rør gæren ud. Vend æg, sukker, salt og mel i blandingen. Tilsæt derefter de tørrede frugter. Læg låg på dejen og lad den hæve i ca. tre kvarter. Med en ske lægges dejen på bagepapir. Bollerne bages midt i ovnen ved 200 grader i ca. 18 min. Når de er færdige i ovnen, pensles de med smeltet smør og afkøles.

Opskriften har jeg fra Arla. Da jeg bagte bollerne, havde jeg hverken lyse rosiner eller tørret ananas, så jeg brugte bare almindelige rosiner og fyrede ellers bare op for cocktailbær og pomeransskal.

2 kommentarer:

  1. Ej hvor ser de lækre ud, ligner helt dem man kan købe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de ligner lidt Sallings frugtboller :)

      Slet